des 172015

Endelig tilbake til Mellom Amerika! Jeg sparte opp all ferien min til en lang tur gjennom deler av mellom Amerika fordi det er et av favoritt stedene mine å reise. Forrige gang så fikk jeg opplevd det beste av Panama, Costa Rica og Nicaragua. En annen tur tok meg gjennom Mexico og Belize, så nå gjenstod bare El Salvador, Guatemala og Honduras – de 3 verstingene !

El Salvador,honduras og Guatemala

Forrige gang jeg var i området så lot jeg meg stoppe fra å besøke El Salvador etter jeg hadde lest litt om landet. Jeg leste at det er det landet i verden med flest drap i forhold til innbyggere – 50 mennesker daglig. Det er masse gjenger der. Det er også veldig mye naturkatastrofer – jordskjelv, vulkanutbrudd, gjørmeras, oversvømmelser, orkaner er alt relativt vanlig. Trafikken er også livsfarlig.
Så jeg droppet det den gangen. Men denne gangen ville jeg ikke la sånt småtteri stoppe meg. Jeg har også hørt mye bra om El Salvador, og folkene som bor der, så følte meg nysgjerrig på hvordan det ville være. Nysgjerrigheten er det som driver meg til å dra til alle disse stedene.
Jeg dro fra en konferanse i London til Mexico. Så idiotisk som det er så var billetten betydelig mye billigere fra Bergen, selv om det er et fly som går fra London. Det betydde at jeg måtte fly fra London til Bergen på morgenen, bare for å begynne reisen fra Bergen. Så måtte jeg fly tilbake til London på ettermiddagen for å kunne ta flyet fra der til Cancun.
Etter noen dager med huledykking

Huledykket

og festing i Playa Del Carmen så dro jeg til Guatemala City, og fra der gikk reisen smertefritt med en veldig behagelig buss til San Salvador.

Jeg var bevisst på at San Salvador er en ganske farlig by, men heldigvis kom bussen frem på et ganske trygt område hvor jeg tuslet rundt en stund før jeg fant et hostel.
Klokken var bare 12 når jeg kom frem, så jeg tenkte å være litt turist, og se litt av byen. Det er et veldig vidt spredd sentrum i denne byen, så ikke så lett å få oversikt. I sentrum er det noen fine kirker og skulpturer og slikt som jeg tenkte å sjekke ut. Når jeg spurte dama i resepsjonen om hvordan komme til sentrum så sa hun bare «tu eres loco!?», som betyr «er du sprø?». Hun fortalte meg at for en knapp time siden ble 3 politimenn skutt og drept der, og at det var relativt vanlig. Så jeg måtte veie litt frem og tilbake om det var verdt å gå der eller ikke. På ene siden så skal det være en fryktelig vakker kirke der, på andre siden så kan jeg risikere å bli skutt i kryssilden.

Typisk Salvadorer

Jeg bestemte meg til slutt for å bare tusle rundt litt i Zona Rosa heller, som er et relativt trygt området, og hvor alle klubbene og barene ligger. Det føltes også trygt der med tanke på at i hvert fall 50% av alle menneskene jeg traff på gaten var sikkerhetsvakter med hagler og maskingevær rundt halsen. Jeg tenkte litt sånn at hvis det kommer noen skurker kjørende og skyter på meg så er det alltid en vakt med gevær rett i nærheten.

Jeg gikk på et antropologisk museum hvor jeg lærte litt om immigrasjon. Over 3 millioner El Salvadorere bor i andre land. Mesteparten i Usa og Canada, men også store grupperinger i andre land som Italia og Sverige.

Det ble ikke så mye mer vandring på meg den dagen. Det er best å være forsiktig når man er i en farlig by.
Jeg gikk ut på middag med de 2 amerikanske jentene, og etterpå så tok jeg dem med meg når jeg skulle møte Julio som jeg hadde chattet med på couchsurfing.

Meg og gjengen fra San Salvador

Vi traff Julio og 3 av vennene hans, så vi ble en stor gjeng som dro på pubcrawl sammen. Vi dro ut til en forstad av San Salvador som heter Santa Tecla. Der er det ganske trygt, og masse barer. Det var morsomt å se på de lokale når de danser. Det virker som alle har rytmene naturlig i kroppen, og de bare glir sammen i en sensuell dans. Jeg fikk øvet meg litt på Salsaen med en ekte Salvadorer. Det var morsomt siden jeg fant ut at jeg ikke er så håpløs som jeg hadde trodd…
Vi kom oss trygt hjem og fikk noen timer søvn før neste dags roadtrip…..følg med…..