mar 152014
 

Hvordan reise selvstendig i Karibien – Gjør det umulige mulig!

Jeg er en stor fan av de Karibiske øyer. Vi har tilbragt ganske mye tid der, og har nylig gjennomført et 5 måneders øyhoppings-prosjekt hvor vi var innom 22 forskjellige øyer og 13 karibiske land. Det er selvsagt ikke mulig å dra innom alle øyene i Karibien ettersom det er over 7000 øyer der, men med litt planlegging burde det være mulig å besøke alle landene i Karibien (27) på en tur. For dem som er stinn av penger er det veldig lett – bare fly overalt og bo på fine hoteller, men for dem som har et budsjett så blir det med engang mer utfordrende. Dette er selvsagt ikke en artikkel om pakke-reiser til Karibien ettersom det også er en ganske enkel affære, som ikke nødvendigvis trenger å koste så mye. Dette er råd for dem som ønsker å gjøre en reise litt utenom det vanlige. Ryggsekk-turister(eller backpackere) er mer eller mindre ikke-eksisterende i Karibien. På 5 måneder på de karibiske øyer traff vi ingen andre reisende (men vi bodde bare på hostel 2 ganger) annet enn pakketurister og cruise-turister.

Karibien i sin prakt

Karibien i sin prakt

Hvordan komme seg fra Europa til Karibien? Det spørs selvsagt hvor i Karibien du ønsker å begynne turen. De karibiske flyselskapene har 3 hovedflyplasser hvor de arrangerer fly til alle øyene i Karibien fra – Miami, San Jose i Puerto Rico og Barbados. Hvis planen er å dra til Cuba så er det bedre å dra direkte der, eller å dra først til Cancun, Mexico og deretter ta et billig fly til Havana.

Fly til solen :)

Fly til solen 🙂

Flere av øyene i Karibien har velutviklede charter forbindelser som oss uavhengige reisende også kan ta i bruk. Let etter restplasser på charter fly, altså kun flyreisen uten hotell. Ikke fokuser bare på Norge. Let etter charter fly til karibien fra hele Europa. Fly innad i Europa er billig. Finn først et fly fra et eller annet land i Europa til Miami eller en øy i karibien, og se deretter etter billige biletter til det aktuelle landet. Sjekk fra London. Thomson og firstchoice er veletablerte charterselskap som har billige fly til Dominikanske republikk og Cuba og flere andre øyer.

Fly billig fra diverse byer i England til Cuba, Dominikanske republikk, Barbados, Aruba, eller Mexico:

http://flights.thomson.co.uk/en/destination.html  Selv om det kun er charter-reise du er ute etter i utgangspunktet så kan det være mye potensiale for å spare penger ved å reise fra England. Britene ELSKER charter-reiser og all-inclusive. Sjekk websiden www.onthebeach.com og http://www.firstchoice.co.uk/ for billige charter reiser. Vi reiste til Cancun via Cuba for ca 1600 kroner. Jeg søkte over hele Europa og fant et fly fra Brussel med Jetairfly – https://www.jetairfly.com. De flyr til Mexico og Miami. Flyet og servicen var horribelt, men hvis du er villig til å ofre komfort for billige priser så bør du være forberedt på denslags. De rimeligste flyene med vanlige rutefly fra Norge er til Miami hvor det er mulig å finne fly til 2-3000 kroner.

Hvordan komme seg mellom øyer i Karibien på et budsjett?

Det er i prinsippet 5 måter man kan reise mellom de karibiske øyer – rutefly, vanlige rutebåter, cruiseskip, haike med seilbåt (eller vanlige transport-båter), eller svømme (ikke anbefalt grunnet sterke strømmer, haier, høy sjanse for død og lite praktisk med bagasje).

Fly

Det er et begrenset antall med flyselskap som operer mellom de karibiske øyer.

"privatflyet" vårt !

«privatflyet» vårt !

Det er lite etterspørsel fra Kariberne å reise mellom øyene, og veldig få turister som ikke er på cruiseskip eller har en seilbåt. Hvis du er på en jorden-rundt reise og har kjøpt en samle-billett så er reiser mellom øyer i Karibien ikke inkludert. Reising i Karibien er noe du må organisere selv. Prisene har gått opp veldig mye i senere år. Flyselskapene påstår at dette er grunnet bensinpriser. Det største flyselskapet i Karibien er LIAT (http://www.liatairline.com) . De opererer over hele Karibien. Tidligere hadde de et alternativ der du kunne kjøpe en pakkebillett som inkluderte et visst antall flyreiser, eller innen en viss tidsperiode, men de har sluttet med det. Det er ofte diverse tilbud på nettsiden deres som er verdt å merke seg om du er fleksibel og villig til å ta «last minute» billetter. I de øst-karibiske øyer er det også et selskap som heter East Caribbean airlines som ofte er billigere enn Liat i dette området. Fra Trinidad og Tobago og fra de Nederlandske Antillene er det diverse mindre flyselskap som flyr mellom øyene og Sør-Amerika.

Her er den beste oversikten over alle de små flyselskapene rundt om i Karibien; http://www.caribbeanjet.com/en/airlines/airlines.php

Denne listen dekker heller ikke alle selskapene. Innad i Karibien er det mulig å finne mindre flyselskap med veldig begrensede avganger og rutetilbud. Flere av disse har ikke engang websider eller oppdatert kontaktinformasjon.

Copilot i Karibien

Co-pilot i Karibien

Da vi var på St.Croix var det et stort problem å finne transport videre til St.Kitts og Nevis, og Dominica fordi Liat var altfor dyrt, men tilsynelatende eneste alternativ. Jeg snakket med lokale folk på St.Croix og fikk høre om et selskap som heter «Coastal air». Det bestod av en mann som het Mike og hans urgamle 70-talls Cessna fly. Jeg fant ingen webside eller e-mail, kun et telefon nummer. Jeg ringte ham 10 ganger daglig i 4 dager, desperat etter en flybillett. Det var ingen svar, kun en telefonsvarer. Når jeg nesten hadde gitt opp å kontakte Mike så ringte han tilbake og spurte om «vi ville være med på en flytur». Jeg endte opp med å organisere en egen avtale med han hvor han droppet oss av på Nevis og kom tilbake og hentet oss 4 dager senere og tok oss med til Dominica. Det er første gang et fly har landet på en flyplass kun for å hente oss, og det var billigere enn å gjøre den samme reisen med Liat. Jeg fikk til og med være Co-pilot på en av turene. Det var en ganske morsom opplevelse, og et typisk eksempel på hvor fleksibel man må være for å klare å øyhoppe i Karibien.

Den beste måten å komme til Sør Amerika uten å fly er fra Trinidad til Venezuela med båt.

Ferger

De Vest-karibiske øyene: Det finnes det ingen rutebåter mellom landene (utenom båten fra Dominikanske republikk til Puerto Rico). Det kan være et alternativ å prøve å finne fiskebåter eller transportbåter/postbåter for transport mellom enkelte øyer, men det er veldig vanskelig og upraktisk å organisere. Vi dro til Jamaica med planer om å dra til kaien i Montego Bay for å finne en båt til Haiti. Det er sporadisk informasjon om båter som går til Haiti og Cuba fra Jamaica, men det kan ikke organiseres på nett. Problemet som da oppstod var at tollerne i Jamaica krever å se en flybillett ut av landet for å slippe deg inn i landet. Det er klart at man kan lage en falsk e-billett ganske enkelt, eller bestille en dyr fleksibel billett som man så kan avbestille og få alle pengene tilbake, men det er litt ekstra arbeid. Det er også veldig usikkert om man faktisk klarer å finne en båt på riktig tid. Det kan gå uker mellom hver gang en båt går riktig retning. En annen ting som må vurderes er sitt eget kjønn. Om du er dame så er det generelt ikke noen god ide å isolere seg selv på en båt sammen med en haug med tvilsomme karibiske sjømenn.  Se neste seksjon for haiking med seilbåter, som er en litt mer praktisk måte å reise på. Det er mulig å ta en overnattingsferge fra Dominikanske republikk til Puerto Rico, men jeg fant ut at flyet (Iberia air) var både billigere og enklere. Det er også mulig å ta ferger mellom øyene i Puerto rico. De går fra hovedøyen til Vieques og Cunto. Fra Vieques går det småfly videre til St.Croix (Cape air – billig).

Øst-Karibien:  her er det flere muligheter for reiser mellom landene, og reiser innad mellom øyene i hvert land. Det er et fergeselskap som opererer ferger mellom Guadelope, Martinique og Dominica – http://www.express-des-iles.com/index.cfm?lng=en . Det er ingen ferger mellom Dominica og St.Lucia og til St.Vincent, noe som kan skape problemer for videre reise. Vi valgte å droppe St.Lucia og dra rett til St.Vincent og grenadinene, men måtte likevel innom Barbados for en mellomlanding. Fra St.Vincent er resten av reisen sørover plankekjøring!

Fergetur i St.Vincent

Fergetur i St.Vincent

Jeg anbefaler definitivt øyhopping i grenadinene. Det er noen av de mest nydelige øyene i verden, og utenom yacht-turister så er de nesten totalt blottet for turister. Eneste minus er at det er relativt dyr å bo der, og folka der er noen av de sureste folka vi møtte på hele reisen rundt verden. Det går ruteferger mellom Kingstown-Bequia-Canouan-Mayreau-Union island og helt ned til Carriacou (et annet land) og videre til Grenada. Fra Grenada er det relativt billig å fly til Trinidad og Tobago. Det går selvsagt båt mellom Trinidad og tobago (https://ttitferry.com/), men hvis du har begrenset med tid så anbefaler jeg bare å bestille fly direkte til Tobago og skippe Trinidad. Flyene koster omtrent det samme som fergen, og er definitivt det beste alternativet hvis du allerede vet at du kommer til å være på flyplassen i Trinidad. Trinidad er utrolig  lite sjarmerenede, og Port of Spain har rykte på seg å være en av verdens farligste byer. Tobago er mer som et typisk karibisk tropeparadis, dog de har sine problemer der også.

Haike med seilbåt Dette er definitivt et av de mer spennende og eventyrlige alternativene. Det er ikke nødvendigvis det letteste alternativet, men kan potensielt bli den billigste, mest sosiale og mest praktiske måten å reise på. Hvis du finner en seilbåt som kan ta deg med så blir du en del av mannskapet. Det betyr at du må bidra der du kan. Hvis du bare vil betale for at noen skal ta deg fra A til B så er det sannsynligvis billigere å fly. Fordelen med å være en del av et mannskap er at båten fungerer som transportmiddel mellom øyene, som hotell og som restaurant – all-in-one !

Seiling i Karibien :)

Seiling i Karibien 🙂

For å kunne gjøre dette så må du nødvendigvis være en sosial og utadgående person, være fleksibel og villig til å sove litt trangt og røft og være åpen for nye opplevelser. Det er 3 måter å organisere en slik opplevelse på;  sjekk på internett etter seilbåt-eiere som leter etter mannskap for å dele kostnader og arbeid med, dra til en populær seilbåt-havn og bli kjent med folk på gaten, på puben og i seilbåtklubben (krever at du bruker dine sosiale ferdigheter) eller heng opp lapper på forskjellige seilbåthavner og puber i håp om at en kaptein kontakter deg. Hvis du henger opp lapper så bør du være forberedt på å måtte vente 1-2 uker på samme sted.  Tortola på British Virgin islands er definitivt den største seilbåt-havnen i Karibien, og det stedet med den beste sjansen til å finne noen. St.croix er også en god mulighet. I Øst-karibien så er Bequia et ganske populært sted blandt seilbåtfanatikerne.

Ute og seiler

Ute og seiler

Hemmelig alternativ nummer 4 er å bare kjøpe din egen seilbåt. Hvis du er komfortabel med å seile så kan du få med deg 4 venner (eller søke mannskap på nettet) og dra til Miami og kjøpe deg en båt. Det er utrolig hvor billig man kan få en seilbåt der. Jeg hørte om store seilbåter med 6 sengeplasser for under 25 000 dollar. Etter du er ferdig med karibien-seilaset så kan du ganske sikkert selge den for samme prisen (såfremt du ikke krasjer båten). Hvis du velger dette alternativet så vær vennlig å kontakte meg, jeg melder meg allerede som mannskap, Karibien-guide og robotdanser (ved behov). Her er noen nettsider som er bra for å lete etter båter som trenger «crew»; https://www.findacrew.net/ , https://www.crewseekers.net/ , http://www.crewbay.com/find-crew . Det finnes også mange andre ressurser for å finne seilbåter.

Cruiseskip Hvis du vurderer dette alternativet så er det ingen grunn til å lese denne artikkelen,Cruise i Karibien

ettersom dette er for uavhengige reisende som ikke setter pris på saueflokk-reising. De fleste cruiseskipene begynner i Miami og tar en liten runde rundt et par øyer. På hver øy blir du garantert møtt av hundrevis av lokale som kun livnærer seg på å selge småtteri og juggel til cruiseskip turister. På hele min reise i Karibien gjorde jeg mitt beste for å unngå byene og havnene hvor cruiseskipene kom inn. En gang på Dominica befant jeg meg midt i utslippet fra en av cruiseskipene. Det var ikke et vakkert syn. Hundrevis av amerikanske pensjonister med små rosa solhatter invaderte mitt lille turist-frie paradis. Jeg kan forstå at selv uavhengige backpackere trenger å slappe av innimellom, så cruiseskip kan være greit som en liten ferie fra ferien, et lite reisestopp for å slappe av på cruiseskipet.

Svømme Dette er som sagt ikke et alternativ jeg vil anbefale. Det er veldig upraktisk med henhold til bagasjen, og det er relativt mange farer forbundet med svømming i Karibien. Hvis ikke en hai spiser deg, så er det veldig mange sterke strømmer og mye dårlig vær i Karibien som kan ta knekken på deg. Jeg kan forstå fristelsen ettersom man noen ganger kan se neste øy, men likevel må ut med $300 for å fly dit, og må i tillegg fly innom 3 andre øyer først. Hvis du vurderer dette alternativet vil jeg anbefale Full immersion kurs, og mange treningstimer i bassenget og i trygge hav. http://totalimmersion.net/

Svømmer etter båten

Svømmer etter båten

 

Hvordan kan man bo billig på reiser i Karibien?

Det spørs veldig mye på hvilken øy og land man er i. I Cuba, Dominikanske republikk, Mexico og til en viss grad Dominica, Trinidad og Tobago og Grenada er det mulig å finne noenlunde rimelige gjestehus, spesielt hvis man er 2 som reiser sammen. Singelrom og dobbeltrom koster som regel akkurat det samme. Noenlunde rimelig på disse øyene er noe slikt som 30-50$ per natt for ett rom. Noen ganger kan du være heldig å finne gjestehus på hostelbookers, hostelworld eller hotels.com , men mange av de billigste og beste har ingen nettsider. Du kan være heldig å finne brukbar informasjon ved å søke på google, og se hva folk på diverse forum har funnet av gjestehus. Før vi skulle til Roseau i Dominica fant jeg ingenting bedre enn 60-70$ for et rom. Jeg sjekket på google earth og fant et par navn på gjestehus som ikke var listet noen andre steder. Vi dro der uten bestilling og var heldig nok til å finne en rastahule/gjestegiveri til 30$. Det er et av de mest bedrøvelige rommene jeg noensinne har sett, men det var billig. Ofte er den eneste muligheten til å finne billige rom å faktisk dra til øya. Noen ganger når folk ser deg på gaten så inviterer de deg til å bo med dem for en liten sum, et slags homestay. Det gjorde vi litt i Grenadinene ettersom de fleste bo-alternativene der er svindyre. Hvis du leter etter noen som har homestay så er den beste måten å spørre tilfeldige lokale på gaten. Disse øyene er så små at alle kjenner alle, og enhver tilfeldig person kan sannsynligvis lede deg i riktig retning. Vi kom til en veldig liten øy som het Mayreau, og der fant jeg et sted å bo før jeg hadde gått av båten. Fergemannen sin søster hadde tilfeldigvis en rimelig kjellerleilighet!

Turen vår gjennom Karibien hadde vært veldig vanskelig å gjennomføre uten couchsurfing – http://www.couchsurfing.org/  Mange ganger planla vi hele reisen rundt hvilken land og øyer vi kunne finne folk som kunne huse oss. De to økonomiske faktorene som styrte reisen var; hvor kan vi finne noenlunde rimelige fly, og har vi noen å bo med der?

Couchsurfing i Grenada

Couchsurfing i Grenada

På St.Croix, St.Kitts og Carriacou var de billigste hotellene veldig dyre (150$), og ikke engang et alternativ. Det var fantastisk fine øyer, og jeg er glad jeg dro der, men kunne ikke ha gjort det uten couchsurfing. Hvis dette er planen din, så hjelper det å være vert i Norge først slik at du kan bygge deg opp en bra profil med mange referanser.

Camping – Noen av øyene i Karibien har campingplasser hvor du kan sette opp telt, og ha tilgang på dusj og strøm. De kan være relativt dyre, opp til $30 per natt, men det avhenger av hvor du er. Få av øyene i Karibien tillater å sette opp et telt på en tilfeldig strand. Det er en mulighet, men kan resultere i bøter.

Hotell – Som regel ganske dyrt i Karibien.

Andre bra artikler:

 Posted by at 4:17 pm

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)